راههای جلوگیری از بارداری

غذاهای مفید برای بارداری که باید بخورید

غذاهای مفید برای بارداری که باید بخورید را به همراه نکات کلیدی و مهم در این صفحه ببینید.

غذاهای مفید برای بارداری که باید بخورید

اگر می‌خواهید غذاهای پرقوت برای بارداری، برنامه غذایی روزانه برای زنان باردار، فهرست غذایی مناسب در دوران حاملگی، مواد غذایی مضر در دوران بارداری، برنامه غذایی در سه دوم بارداری و به صورت کلی درباره تغذیه بارداری بدانید با ما همراه باشید.

بارداری

۱۵ غذای پرقوت برای بارداری

غلات غنی‌شده‌ صبحانه
حتماً می‌دانید که فولات قبل از انعقاد نطفه و در چند هفته‌ی اول حاملگی برای بدن ضروری است، اما در تمام نه ماه بارداری هم بدن به ویتامین بی نیاز دارد. متخصصان توصیه می‌کنند روزانه ۴۰۰ میکروگرم ویتامین بی دریافت کنید، حال یا از طریق قرص و مکمل و یا از طریق غذا‌های غنی‌شده (غلات صبحانه از این نظر کار را خیلی راحت می‌کنند، چون در اکثر برند‌ها ۴۰۰ میکروگرم ویتامین بی وجود دارد.) همچنین توصیه می‌شود که ۲۰۰ میکروگرم دیگر از همین ویتامین را از طریق خوردن غذا‌های سرشار از فولات به بدن خود برسانید، غذا‌هایی مثل مارچوبه و لوبیا چشم‌بلبلی.
لوبیا و عدس
همه‌ی زنان در دوران بارداری به ۱۰ گرم پروتئین اضافه‌تر نیاز دارند (در کل حداقل ۶۰ گرم پروتئین در هر روز). عدس و لوبیا منبعی عالی از پروتئین هستند. در هر فنجان از این حبوبات ۱۵ گرم پروتئین وجود دارد. لوبیا و عدس سرشار از فیبر هستند. فیبر از یبوست جلوگیری می‌کند. نصف فنجان عدس پخته نیمی از نیاز روزانه‌ی شما به فولات را تامین می‌کند. سخنگوی انجمن تغذیه‌ی آمریکا می‌گوید: «لوبیا و عدس را به برنج و سالاد اضافه کنید.»
بروکلی
کلم بروکلی نه‌تنها سرشار از مواد مغذی لازم برای حاملگی سالم است (مثل کلسیم و فولات)، بلکه مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان ضدبیماری هم دارد؛ و از آنجا که ویتامین سی زیادی هم دارد، اگر آن را همراه با غذا‌های پرآهن، مثل پاستای غلات کامل یا برنج قهوه‌ای، بخورید، بدن می‌تواند آهن مورد نیازش را به‌راحتی تامین کند.
غذاهای مفید برای بارداری که باید بخورید
شیر بی‌چربی
در دوران حاملگی، بدن دو برابر بیشتر از قبل از غذا‌ها کلسیم دریافت می‌کند، بنابراین نیاز بدن به مواد کلسیم‌دار مثل قبل از بارداری است. اما ما معمولاً در حالت عادی به‌اندازه‌ی کافی غذا‌های کلسیم‌دار مصرف نمی‌کنیم. برای همین خوب است که شیر بی‌چربی را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید. هر لیوان ۸اونسی شیر (یا ۲۲۵ گرم) ۳۰درصد از میزان مجاز مصرف مواد لبنی را تامین می‌کند، که این میزان برابر است با ۱۰۰۰ میلی‌گرم.
موز
موز سرشار از پتاسیم است و خوردن آن باعث می‌شود فوراً خستگی ناشی از حاملگی رفع شود. سخنگوی انجمن تغذیه‌ی آمریکا می‌گوید: «اگر دچار تهوع باشید، با خوردن موز می‌توانید شکم‌تان را آرام کنید.» می‌توانید قطعات موز را در کنار صبحانه بخورید یا همراه با ماست و توت و یخ و کمی آب‌پرتقال مخلوط کنید و یک اسموتی خوشمزه بسازید.

نحوه آگاهی از روزهای تخمک‌گذاری

از سه راه میتوانید ایام تخمک گذاری خود را یادداشت کنید.
روش تقویمی و مخاطی و روش دمایی.
از این سه روش می‌توانید به‌طور دقیق زمان باروری خود را مشخص کنید.
در روش تقویمی چرخه قاعدگی خود را روی تقویم علامت گذاری نموده و طبق الگوی قاعدگی زمان تخمک‌گذاری خود را مشخص کنید.روغن بادام
در روش مخاطی از روی ترشحات واژن می توانید بفهمید چون در زمان تخمک‌گذاری رنگ و بافت ترشحات تغییر می‌کند.

در روش دمایی هر روز دمای بدن را بررسی کرده و زمانی که دمای بدن چند درجه افزایش یافت یعنی تخمک‌گذاری انجام شده است.

غذاهای مفید برای بارداری که باید بخورید

این روش ها به زمان و دقت بالایی نیاز داردو اگر چند روز دمای بدن یا ترشحات را بررسی نکنید متوجه نمی شوید که چه روزهایی باید از رابطه جنسی جلوگیری می‌کردید.

استفاده از راهکار پیشگیری هورمونی

مصرف قرص‌ها که از رتیج ترین روش هاست.
این قرص‌ها حاوی استروژن و پروژسترون بوده و از آزاد شدن تخمک زن جلوگیری می‌کند.
باید هر روز و در یک ساعت مشخص از این قرص‌ها استفاده کنید تا تأثیرگذار باشد.

 

استفاده از آمپول دپوپروورا

این آمپول را باید هر سه ماه یک بار به بازوی خود بزنید و لاید دقت کنید که عوارض بیشتری نسبت به قرص ها دارد.

 

چسب جلوگیری از بارداری

این چسب را روی بازو یا کمر یا ران می چسبانند و کارش این است از طریق پوست هورمون‌ها را توزیع کرده و باید هرچند هفته یک بار تعویض شود.

 

حلقه

حلقه نیز یکی از دوش های هورمونی است که هر ماه یک بار درون واژن گذاشته شده و با آزاد کردن هورمون مانع بارداری می‌شود.

 

کاشت کپسول

در این شیوه یک کپسول کوچک داخل بازو کاشته شده و این‌کپسول با آزاد کردن هورمون تا سه سال از بارداری پیشگیری می‌کند. کاشت کپسول یا برداشتن آن باید در مراکز بهداشتی انجام شود.

 

شیوه های داخل رحمی

دستگاه‌های داخل رحمی به نام آی یو دی که یک دستگاه کوچک فلزی است که توسط متخصص در رحم گذاشته می‌شود.
یک نوع از این دستگاه هورمون آزاد می‌کند و نوع دیگر از مس ساخته شده که بر تحرک اسپرم‌ها تأثیر گذاشته و مانع از بارور شدن تخمک توسط اسپرم می‌شود.

روش‌های جراحی برای جلوگیری

عقیم نمودن و بستن لوله های رحم زنان از روش های قطعی است که در این جراحی با بستن لوله‌های فالوپ از بارداری پیشگیری می‌شود و عیب آن این است که فرد دیگر بچه دار نمی شود.

 

وازکتومی توسط مرد

با این عمل مجرای ورود اسپرم به منی در مرد بسته شده و در وقت انزال منی مرد حاوی اسپرم نیست و نمی‌ تواند زن را باردار کند.
گاهی پس‌از این عمل مرد می‌تواند به حالت قبل بازگردد اما باید قبل از انجام آن خوب فکر کرد.

 

استفاده از کاندوم

کاندوم‌های لاتکس قبل از رابطه جنسی توسط مرد نیز از بچه دار شدن ممانعت می کند.
اما دقت کنید پاره و سوراخ نشود.
از مزایای کاندوم این است که علاوه بر پیشگیری از بارداری از بیماری مقاربتی جنسی هم ممانعت می‌کند.

کاندوم‌های زنانه نیز موجود است و زن بجای مرد آن را داخل واژن قرار می دهد.
کاندوم‌های زنانه حلقه‌ای شکل هستند و یک کیسه داخلش قرار دارد در آنجا دارد که آن را باید درون واژن جای داده و حلقه آن بیرون بدن بماند.
منی مرد داخل این کاندوم جمع شده و وارد بدن زن نمی‌شود.

 

استفاده از دیافراگم که اجسام کلاهک ماند سیلیکونی هستند که درون واژن و در دهانه رحم قرار می‌گیرند تا از تماس منی با تخمک جلوگیری نمایند. اغلب دیافراگم را به همراه ژل‌های اسپرم کش استفاده می‌کنند تا تأثیر بیشتری داشته باشد.

از آنجایی‌که بدن هر زن متفاوت است باید آن را به‌درستی قرار دهید. برای قرار دادن دیافراگم در جای مناسب با پزشک یا مشاوران مراکز بهداشتی مشورت کنید.

✅ لینک این صفحه برای ارسال به دوستان:

❤️ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل❤️ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *