چرا در بهار خواب آلوده هستیم + طب سنتی و راه درمان

علت خواب آلودگی در بهار چیست و راه و روش درمان خواب الودگی در فصل بهار را در مجله شبونه برای کسانی که این مشکل را دارند بیان کردیم.

علت خواب آلودگی در بهار چیست

هنگام فصل بهار اکثراً دچار خواب آلودگی هستیم و هنگام صبح به سختی از رختخواب بلند می شویم.
یا در طول روز احساس خستگی و کسالت می کنیم و میل زیادی به خواب داریم.
برای دانستن علت خواب آلودگی و رفع آن با ما در ادامه همراه باشید.

برخلاف فصل بهار که فصل شادی و نشاط و سرزندگی است اما اکثراً بیشتر آدمها احساس
خستگی و کوفتگی دارند.علت خواب آلودگی
تا جایی که رمقی برای کار و یا درس خواندن نداریم و کسل و بی حال هستیم.

علت خواب آلودگی

علت خواب آلودگی در بهار چیست
علت بی حال و خواب آلود

گاهی احساس بی‌حالی و ضعف فقط در فصل بهار نیست اکثرا در فصول دیگر سال
نیز این خمودگی را داریم.
یکی از علت ‌های اصلی بی‌حالی در طول روز، افت فشار و فشار خون پایین اســت
که به صورت تاری دید و ضعف‌های عضلانی و بدنی ظاهر می شود.

 

علت افت فشار

افت فشار خون علت‌های زیادی دارد مانند : مصرف داروهای کنترل فشارخون و دیابت که
باعث پایین آمدن فشار می شود.
در حالت ضعف و بی حالی ابتدا فشار خون خود را اندازه بگیرید ، اگر ماکزیمم فشارخونتان
کمتر از ۹۰ و مینیمم آن کمتر از ۶۰ باشد به احتمال زیاد علت بی‌حالی‌ افت فشار خون اســت.
علل دیگر افت فشار مانند : تغذیه نامناسب، نخوردن صبحانه و مصرف نکردن مواد قندی را هم شامل می شود.

همچنین ببینید : کوچک کردن بینی در منزل

 

علل خواب آلودگی در بهار

تغییرات آب و هوایی و زمانی

تغییرات آب و هوا و ورود به فصل بهار که از فصل سرد به فصل دیگر می رویم به خودی خود بی‌حالی و خواب آلودگی را در طول روز به همراه دارد.
در واقع ما دو نوع بهار داریم؛ بهار نجومی و بهار طبی.
بهار نجومی همان بهاری اســت که از اول فروردین شروع می شود و با نوروز می آید.
بهار طبی اما بستگی به منطقه جغرافیایی دارد مثلا در تهران از اوایل اسفندماه شروع می‌شود و در مناطق سردسیری مثل ارومیه از نیمه فروردین ماه آغازمی‌شود.
از همه این موارد مهمتر تعطیلات ۱۵ روزه کمی تنبلمان می کند و از طرف دیگر به ‌هم خوردن ساعت خواب در تعطیلات نوروز باعث می‌شود تا مدتها بدن‌مان به محیط های کاری عادت نکند و به نوعی در مقابل بیداری در ساعات اولیه روز مقاومت کند. به همین دلیل محققان در این باره توصیه می‌کنند که از روز دهم فروردین سعی کنید زمان خواب خود را مانند روزهای کاری تنظیم کنید تا آهسته آهسته بدن به این تغییر عادت کند.

جلو کشیدن ساعت هم در ابتدای فصل بهار می‌تواند یکی از علت های احساس بی حالی، کسالت در روزهای اولیه است.
این تغییر ساعات کار در ظاهر شاید به چشم نیاید اما در بسیاری از مواقع باعث اختلال در ساعت ذهن و بدن ما می‌شود.
این عامل اختلال در ساعت بدن است که ما را با مشکل مواجه میکند.
با کشیدن ساعت‌ها یک ساعت به جلو کشیده می‌شوند در واقع ما ۳۶۰۰ثانیه وقت کم می‌آوریم که جبران و تطبیق دادن ساعت بدن با آن ممکن اســت کمی زمان ببرد.

تغذیه مناسب برای غلبه بر رخوت در بهار

از خوردن غذاهای سنگین و چرب در طول روز خودداری کنید.
چون بعد از خوردن غذا ، دستگاه گوارش خون زیادی به خود جذب می‌کند و خون‌رسانی به مغز کم می‌شود و این مسئله سبب خواب‌آلودگی می‌شود.
و ترشح ناگهانی انسولین هم باعث خواب آلودگی می‌شود. پس سعی کنید بجای آن از غذاهای سبک و دارای مواد قندی اســتفاده کنید.

کرختی و بی حالی از نظر طب سنتی

طب سنتی و پزشکان سنتی؛ علت این بی‌حالی، کرختی و احساس خواب‌آلودگی در فصل بهار را تغییر مزاج و افزایش رطوبت در بافت‌های بدن می دانند و هر چه رطوبت در بافت‌ها و مغز زیاد شود، احساس خواب آلودگی و بی حالی در این فصل هم بیشتر می‌شود.

توصیه‌های تغذیه‌ای مناسب در بهار

خوراکی‌ها و مواد ملین نوش جان کنید و از آش، سوپ، غذاهای سبک و غذاهایی که سبزیجات بیشتری دارند بهترین گزینه برای این فصل بوده و از پر خوری به شدت دوری کنید‌.
مواد غذایی گوشتی، کله‌پاچه، گوشتهای فرآوری شده و کنسروها و آجیل های شور را در این فصل کمتر مصرف کنید.
ادویه‌جات، فلفل‌سیاه و زنجبیل اصلا مناسب فصل بهار نیست و توصیه نمی‌شود.
رژیم گیاهی بهترین رژیم تغذیه ای است.

مواظب تغذیه خود در این فصل باشید ، چون بیماری عفونی و آلرژی ها در کمین شماست.
از پرخوری بپرهیزید
برای وعده ، صبحانه شیر و عسل و نان‌سبوس‌دار بخورید.

اقدامات و نکات مهم در رفع خواب آلودگی بهار

در زیر چند مورد برای رفع کسالت و خمودگی در بهار را شرح دادیم:

بهترین زمان خون دادن و حجامت

بهار زمان مناسبی برای خون دادن بوده و حتما در این فصل خون بدهید و حتی امکان در این فرض حجامت کنید درباره حجامت در فصل بهار توصیه های زیادی شده است این کار باعث می شود غلظت خون کم شده و پاکسازی شود.

ورزش کردن

ورزش کردن و فعالیت بدنی می‌تواند احساس رخوت، را از ما دور کند.
توصیه می‌شود ورزش و پیاده‌روی را در این فصل در برنامه روزمره خود داشته باشیم.
ضمنا بهترین ساعات ورزش و پیاده‌روی در فصل بهار ساعات اولیه روز و اواخر روز اســت. صبح زود و هنگام غروب مناسب‌ترین زمان برای ورزش و پیاده روی اســت

✅ لینک این صفحه برای ارسال به دوستان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *